A Patrona Hungariae és a Budapesti Piarista Gimnázium közös AVK (Audiovizuális Kommunikáció) szakköre bemutatta a 2018/19-es tanévben készült hét filmjét. A közönségszavazást egy lányfilm nyerte, a Bori és Márk című krimiparódia.
A két iskola közös eseményére a Piarista Gimnázium zenetermében szeptember 22-én került sor. Két Budapesten forgatott piarista vizsgafilmet öt bükkmogyorósdi film követett, melyeket a fiatalok a nyári közös alkotótáborban készítettek. Az alkotások között a szakkör két vezetője, Wettstein József tanár úr és Lobmayer M. Judit nővér ismertették az AVK-szakkör tevékenységét évközben és a nyári táborban.
Sokszor hullámzott át a közönségen a jóízű nevetés, hiszen a legtöbb filmet átszőtte a diákos humor. Valamennyi alkotás kapott a szakkörvezetőktől egy-egy „Oszi-díjat”, amely kiemelte az alkotás legfőbb erényeit. Ezeket alább olvashatjuk. Az öregdiák AVK-sokból álló zsűri feladata az volt, hogy egy alkotást emeljen ki, melyet szakmailag a leginkább figyelemre méltónak ítél meg. Az öregdiákok választása Telbisz Csanád és Wochna András Holdfogyatkozás című horror-paródiájára esett.
A közönségszavazatok győztese Bagi Eszter, Kocsis Csenge, Martos Emőke és Szuhaj Anna alkotása lett, a Bori és Márk című krimi-paródia. Második helyezést kapott holtversenyben a Vadkelettől-vadnyugatig című westernparódia - Belcsák Benedek, Börcsök István, Farkas László, Sipos Marcell filmje -, valamint az És mégis gurul a film... című alkotás - Csapodi Mátyás, Greschik Zsombor, Langer Domonkos filmje.
Az AVK szakkörről, az alkotótáborról fotók és ismertetők találhatók a www.avk.piarista.hu weboldalon, ahol nemcsak ez a hét film, hanem a kereken harmincéves szakkör több mint háromszáz alkotása is megtekinthető.
Az „Oszi-díjak” szövege
BÍRÓ ZSOMBOR, CSAPODI MÁTYÁS, GRESCHIK ZSOMBOR: MEGKÍSÉRTVE
Az alkotók bátorságát dicséri, hogy egy belső lelki folyamat allegorikus ábrázolására vállalkoztak. Szintén egyedi a műfaj, mely leginkább példázatnak nevezhető, hiszen egy fiatalember példája által egy egyetemes emberi tapasztalatról kapunk tanítást. Kreatív a mondanivaló szolgálatába állított kellékhasználat, helyszínválasztás és kameramozgás. A végkifejlet összetetté teszi a tanulságot: bár a kísértések legyőzése szabaddá teszi és megnemesíti az embert, mégsem bízhatja el magát. Mindezt ötletesen kommunikálják a záróképek.
FINÁCZY BALÁZS, GAZDAG LÁSZLÓ, LANGER DOMONKOS, MIHALETZKY MÁRK: BRINGÁS SZÜLETIK
Kerek, gördülékeny alkotás! Mívességének alapja a gondosan kidolgozott forgatókönyv. Ennek köszönhetően tisztán érthető és könnyed a történetvezetés, hiteles a két karakter belső fejlődésének bemutatása. Lenyűgözőek a kompozíciók, a kameramozgások, a dinamikus vágások, a harmonikus zeneválasztások. Mindez kiérlelt és magabiztos szakmai tudásról tanúskodik. Dicséretes mindkét szereplő színészi és sport teljesítménye. Nem mellékes, hogy a filmnek van egy harmadik főszereplője is: Budapest, az élhető főváros.
VISNYOVSZKY ESZTER: EGY KUTYA KALANDJA
Bár igen népszerűek az állatos filmek, mégis az AVK-s alkotások között nagyon keveset találunk belőlük. Éppen ezért igen bátor kísérlet ez az alkotás, amely keresi azokat a filmes eszközöket, amelyek segítségével megoldható egy kutya történetének elbeszélése. Így talál rá a szubjektív kamera alkalmazására, amikor a néző a kutya perspektívájából látja a képet. Ezek közül a felvételek közül kiemelkedőek azok, amikor nemcsak "látunk" ebből a nézőszögből, hanem kapcsolatba is kerülünk élő vagy élettelen dolgokkal. Először a gazdival, majd a labdával "játszunk", később "kergetjük" a pillangókat, sőt egy szandál vonszolását is "együtt élhetjük át" a kutyával. Erősíti ezt a hatást, amikor a kutya hangját is hallhatjuk. A zenei aláfestések érzékenyen követik mind az emberi, mind az állati érzelmek változását. Mindeközben bájos történet kerekedik ki, amelynek végén katarzist élhetünk át.
TELBISZ CSANÁD ÉS WOCHNA ANDRÁS: HOLDFOGYATKOZÁS
A filmen érződik az alkotók több éven át kitartó munkával felhalmozott tapasztalata, kiérlelt technikai tudása. Kiemelkedő az atmoszférateremtés, melynek szolgálatában áll a kameramozgás, a világítás, a zene, a zörejezés, valamint a valós természeti felvételek és a különféle effektek bravúros ötvözése. A hosszú, sejtetésekkel végsőkig feszültté váló felvezetés után a váratlan és gyors lefolyású kettős csattanó elgondolkodásra készteti a nézőt: Mi is történt valójában és miért? Nem zökkenti ki a gondolatokat a stílusos stáblista sem, amely lehetővé teszi, hogy egy ideig még benne maradjunk a film sajátos világában.
CSAPODI MÁTYÁS, GRESCHIK ZSOMBOR, LANGER DOMONKOS: ÉS MÉGIS GURUL A FILM...
A film készítői egyedi és szellemes vállalkozást vittek végig a filmen, amikor az AVK-tábor életét egy labda gurulását követve mutatták be. A széleslátószögű objektív állandó használata sajátos fekete keretet hoz létre, melynek filmes hatása stílusosan illeszkedik a témához. A könnyed, vidám epizód-füzér megcsillantja a stáb technikai tudását és kreativitását. Bravúrosan játszik a sebességgel, zöldháttér technikát alkalmaz, biztos kézzel kezeli a kamerát, jó érzékkel választja ki a zenéket. Tehetségesen teremti meg a helyzet- és jellemkomikumokat, az elejétől a végéig kitart a humor.
BAGI ESZTER, KOCSIS CSENGE, MARTOS EMŐKE, SZUHAJ ANNA: BORI ÉS MÁRK
A XX. század harmincas éveinek Amerikájában garázdálkodó hírhedt páros, Bonnie és Clyde alteregói, Bori és Márk megjelentek Bükkmogyorósdon. Miközben saját filmjüket forgatták, a falu életét alaposan felforgatták. Így foglalhatjuk össze a burleszk elemekkel tarkított krimiparódiát. Az ötletekben gazdag forgatókönyv kiváló színészi teljesítményekkel, bravúrosan irányított tömegjelenetekkel, kreatív vizuális megoldásokkal valósul meg. A filmen átsugárzik az alkotás öröme, a táborlakók közötti összefogás ereje. Találó a címválasztás, hiszen a gengszter szerelmespárra való utalás eleve felkelti a film iránti érdeklődést, amely a fordulatos cselekményvezetésnek köszönhetően a nézőkben az utolsó képkockáig fennmarad.
BELCSÁK BENEDEK, BÖRCSÖK ISTVÁN, FARKAS LÁSZLÓ, SIPOS MARCELL: VADKELETTŐL-VADNYUGATIG
Naplemente víztükörben, akasztófa, széles tájképek, kocsmabelső, egzotikus fehér sziklafal... Hogyan lehetséges mindez Bükkmogyorósdon?! Úgy, hogy a kreatív AVK-sok belelátják, szakmai tudásukkal beleteremtik. Ez a titka ennek a western-paródiának, melyben váltakoznak a szereplők magasztos fantáziaképei és a hétköznapi valóság. Erre a kontrasztra fűződik fel a forgatókönyv, ami sikeres vállalkozás, hiszen a diákok önmagukat adhatják a történetben. Ettől lesz egyszerre szórakoztató és egyszerre hiteles ez az alkotás. Miközben elsősorban a látványok, az akciók, az egymással vetélkedő mókás karakterek kötik le a nézők figyelmét, érdemes észrevenni a láthatatlan operatőr gondos munkáját is.